hm3

Het stamppot seizoen heeft zich aangediend en ik heb voor jullie de perfecte tip voor een heerlijk en verantwoord stukje vlees om de piepers en het kuiltje jus te vergezellen: Butch&Dutch worst van Mister Kitchen.  Dit is – hands down – de lekkerste braadworst die ik tot nog toe geproefd heb! Lees verder als je meer wilt weten over deze gouden tip voor de wintermaanden.

English version available soon!
Read this article in English: Mister Kitchen’s Butch&Dutch Sausages

De ontdekking
P1060328web

Afgelopen zomer bezocht ik, inmiddels traditiegetrouw, Rrrollend in Leiden. Rrrollend is een foodtruckfestival dat verschillende grote steden in Nederland aan doet. Overigens niet te verwarren met Trek. Dit is ook een foodtruckfestival, maar dit eetfestijn neemt specifiek plaats in verschillende stadsparken door het land. Rrrollend Leiden vindt plaats op het idyllische Pieterskerkplein, de perfecte setting om in de zon te genieten van heerlijk eten en goede gesprekken met vrienden. Een waar Walhalla voor foodlovers (Nomsters!) aangezien de tientallen verschillende trucks die elk hun eigen specialiteit aanbieden een bezoek omvormen tot een culinaire ontdekkingstocht. Mocht je nieuwsgierig zijn geworden dan kun je hier klikken om de foto’s van mijn sfeerimpressie van Rrrollend Leiden 2014 te bekijken.
Dit jaar leek geheel in het teken te staan van vlees en barbeques. Er waren verschillende hamburgertrucks en ook was er een ruim assortiment aan worsten verkrijgbaar. Ik ontdekte de overheerlijke Butch&Dutch braadworsten van Mister Kitchen en deze staken met kop en schouders boven de rest uit. Aangezien ik er zo van onder de indruk was, besloot ik er een hele post aan te wijden. Lees verder over de, in mijn ogen, absolute winnaar van Rrrollend Leiden 2015.

Mister Kitchen
Mister Kitchen is een culinair, creatief en communicatief samenwerkingsverband tussen de drie Amsterdamse genieën genaamd: Maarten, Igor en Daan. Deze heilige drie-eenheid maakt niet alleen internationale reportages over eten, maar daarnaast produceren ze ook hun eigen recepten en producten, hetzij op eigen initiatief of in opdracht van voedingsbedrijven.

“Wij maken unieke voedingsproducten die nog niet bestaan of die beter kunnen worden gemaakt. Dat doen wij omdat we heilig geloven in de kracht van een goed recept. Een recept dat met meer passie, kennis en visie is ontwikkeld dan het huidige aanbod in de supermarkt.”

Het blijft bij hen echter niet bij het simpelweg bedenken van een product, maar zij zijn verantwoordelijk voor de gehele campagne die wordt opgezet. Echt alles; de naam, verpakking, bijbehorende commercial  en promotie wordt door hen bedacht en uitgevoerd. We zien hier niet louter een goed geoliede marketingsmachine, maar drie mannen die duidelijk gepassioneerd zijn over wat ze doen en geëngageerd blijven van begin tot eind. Aangezien ze alledrie hun eigen specialismen hebben -de een is een professionele kok, de ander een culinaire creatieveling en de derde een begenadigd eter – kunnen ze hun krachten en passies optimaal benutten om tot prachtige producten te komen. Over een van deze producten zal ik jullie, na onderstaande video, wat meer vertellen.

De Ervaring

P1060329web

Direct bij binnenkomst viel Butch&Dutch me al op door de brandweerrode foodtruck die in de zon stond te stralen. Aan de hand van grote letters en heerlijke geurwalmen werd snel duidelijk dat het hier ging om braadworsten, my favorite! Aangezien het duidelijk om worsten van onze eigen bodem ging, moest ik er natuurlijk één proeven. Ik lieg. Ik kon niet kiezen tussen de verschillende soorten, want ze klonken allemaal even aantrekkelijk. En aangezien de verkopers zo vriendelijk waren, heb ik me snel over mijn schaamte heen kunnen zetten en er gelijk drie besteld.

P1060330web

En hier heb ik geen spijt van gehad. De worsten werden geserveerd met zuurkool (perfecte structuur en goed op smaak) en een mosterd-mayonaise saus. De worsten zelf hebben, zoals het hoort, een knapperig velletje, maar zijn heerlijk sappig van binnen. Er zit veel smaak aan, maar alles is in harmonie. Soms overschreeuwt het ene kruid (of specerij) de ander, maar dat was hier niet het geval.  Je kunt nog steeds goed proeven dat je vlees eet (niet zoals die plastic Unoxworsten) en je krijgt steeds een subtiel vleugje mee van de toegevoegde natuurlijke ingrediënten. Ik had verwacht dat de bieslook-zwarte peper variant mijn favoriet zou worden, maar ik had duidelijk het beste voor het laatste bewaard. De venkel-tijm variant bleek mijn absolute favoriet. De worsten zijn vrij grof en door de toevoeging van tijm hebben ze een extra ‘ambachtelijke feel’. Alsof een boer ze zelf gedraaid heeft met kruiden uit zijn eigen moestuin.  De lichtzoete en frisse smaak van venkel voegt juist iets zachts en subtiels toe. Twee contrasten die elkaar goed aanvullen en een perfecte eenheid vormen. Ik noem deze worst sindsdien dan ook liefkozend, de yin yang worst. En ik zet me een tweede keer over mijn schaamte heen. Toen ik Rrrollend Leiden verliet, heb ik nog een yin yang worst gekocht voor onderweg. Zo lekker vond ik het.

hmm

Butch&Dutch
Als een rasechte Nederlander ben ik natuurlijk voornamelijk patriot als ‘onze jongens’ het goed doen, dus ik ging op onderzoek uit om meer te weten te komen over Butch&Dutch. Aan het begin van het artikel hebben jullie al kunnen lezen dat dit een product is van Mister Kitchen en dat Butch&Dutch, naast Rabarcello en Chia Fruit, een van de door hen gecreëerde producten is. ‘Butch’ (lett. mannelijk/macho) staat voor de grove structuur van de worst (en de mannelijkheid van de oprichters) en ‘Dutch’  uiteraard voor het land van herkomst. Eerder gaf ik al aan dat de worsten een ‘ambachtelijke feel’  hebben en ik bleek er niet ver naast te zitten. Mister Kitchen werkt namelijk samen met boeren die goed vlees leveren om tot dit (h)eerlijke product te komen.

“Als worstliefhebbers zijn wij verbaasd dat er in ons land moeilijk aan goede verse worst is te komen. (..) Wij zijn vastbesloten dit te veranderen. Met Butch & Dutch worst willen wij ambachtelijke worsten via de supermarkt verkrijgbaar maken voor iedereen.” bron

Nu hoor ik de cynicus in jullie denken: “Ja, dat is vast weer een marketingskreet die gehoor wil geven aan onze obsessie met ‘alles groen, healthy en biologisch’ die vanuit Instagram is komen overwaaien!”. Ja, voor een luttele seconde overheerste dit sarcastische stemmetje ook mijn gedachten, maar deze kon ik gelukkig al snel wegwuiven. De drie heren van Mister Kitchen zijn heel transparant en tonen aan hoe hun producten zijn samengesteld. Hun varkensvlees komt van Bon Vivant (venkel tijm worst) en hun kalfsvlees (mosterd peterselie worst) van Peters Farm (klik op de namen als je meer over deze leveranciers wilt weten). Het lijkt erop dat wij dezelfde maatstaven aanhouden als het gaat om eten. We hoeven niet elke dag vlees te eten, uit onderzoek is zelfs gebleken dat we dit juist beter niet moeten doen, maar als we het doen, is het beter te genieten van ‘goed’  vlees.

“Wij vinden dat vlees een luxeproduct is. Daarom kiezen wij alleen vlees dat het waard is om van te genieten. Met respect voor het dier, de planeet en onze smaakpapillen.”

Maarten, Igor en Daan. Het zijn mannen naar mijn hart. Ik kan nu met alle eerlijkheid zeggen dat ik volledig achter Mister Kitchen sta en dat hun  Rabarcello nu hoog bovenaan mijn verlanglijstje staat als eerstvolgende product dat ik wil proeven.

Workshop Worsten
Wil je ook weten hoe je de worsten zelf maakt? Bewaar dan de verpakkingen die je koopt. Wanneer je het product namelijk tien keer hebt aangeschaft, maak je kans om zelf een workshop bij hen te volgen.

Verkrijgbaarheid

www.misterkitchens.nl
www.facebook.com/MisterKitchens

Overige verkooppunten:
Albert Heijn website: AH Site
Albert Heijn winkel:  AH Winkel (onderaan de pagina)

Laat me weten naar welke worst jij het meest nieuwsgierig bent? Of laat me weten hoe ze jou zijn bevallen als je er al bekend mee bent?

Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe artikelen, volg en like dan (gratis) de facebookpagina van Nomster: NomsterNL. Of laat hieronder (anoniem) een reactie achter!

Happy Nommings,

Uly